7 nemme måder, hvorpå du kan undgå, at din coil brænder af
Alle som har dampet kender til, når coilen brænder tør. Dette sker hvis coilen varmes op uden at få tilføjet e-juice. Da vil vattet brænde, og i stedet for en smagen af din favorit e væske, får du nu en virkelig afskyelig, grim smag i munden.
Når først den brændte smag er kommet frem i din e-cigaret betyder det, at man enten skal udskifte tanken eller, hvis muligt, coil inde i tanken.
1. Fugt din coil før brug
Hvis du ikke "fugter" dine coils, før du begynder at vape, når vattet ikke at blive gennemvædet med e-juice. Hvis du begynder at dampe, før coilen er mættet med e-juice, brændes den af og vil være lige til at smide ud inden du egentlig har nået at tage den i brug.
Nedenfor ser du 3 måder, hvorpå du bedst undgår at opleve dette med dine nye coils:
Lad vægen trække e-juice i 15 min før brug
Når du udskifter din coil, eller tager din tank i brug første gang, skal du sørge for at den tørre væge (vattet) bliver totalt gennemblødt. Dette kan tage op til flere minutter. Vi anbefaler altid, at du venter ca. 15 minutter fra du fylder din tank og til du tager dit første sug, for at være 100% sikker.
Manuelt dryp før brug
Processen kan dog speedes op ved, at du manuelt fugter vægen (coilen), før du installerer den i tanken. Fremgangsmåden kan variere fra coil til coil, men som regel er der en åbning i siden eller toppen af coilen, hvor vægen er synlig, og hvor man kan dryppe e-juice direkte ned på den. Fyld et par dråber e-juice ad gangen i åbningen i toppen (3-5 dråber ialt burde være nok). Bliv ved indtil du er helt sikker på, at vægen ikke kan suge mere, og coilen er nu klar til vaping.
3 gode sug - uden strøm
Der findes også en sidste metode, som er lidt alternativ, men som fungerer rigtig fint. Når tanken er fyldt op med din favorit e-juice, skruer man den på sit foretrukne e-cig batteri, og tager 3-5 sug UDEN at klikke på batteriet. Dette tvinger e-juicen ind i vægen og kan gøre, at du kan dampe hurtigere. Vi anbefaler dog stadigvæk at vente i ca. 15 min. inden du damper løs.
2. Stop kæde-vaping
Hvis du kædedamper (kæde-vaping), for at trække mest mulig damp ud af din e-cigaret på mindst mulig tid, kan dampproduktionen blive mere krævende end coilen kan håndtere. Det betyder, at coilen simpelthen ikke kan holde vægen mættet med e-juice, og derfor vil du kunne risikere at dampe på en helt tør væge. Ved normal brug er dette ikke et problem, da der vil være x-antal sekunder/minutter mellem hvert sug, som giver coilen den nødvendige tid til at mætte vægen.
Løsningen på dette er enkel: stop vaping for en stund. Det vigtigste tegn på, at du skal stoppe, er aftagende smag og damp. Det betyder, at der er meget lidt e-juice i coilen og du nærmer dig en kritisk situation. Din væge har brug for tid til at blive totalt gennemblødt igen - ligesom ovenstående eksempel. Så giv dig tid til en pause på 5-10 min og tanken er nu klar til et ordentligt hvæs igen.
3. Reducer power setting på dit e cigaret batteri
Der findes mange forskellige strømindstillinger, såsom watt, volt og temperaturkontrol, og alle har det til fælles, at jo højere du skruer dem op, jo mere brænder coilen, Hvis vi tager udgangspunkt i, at dit e-cig batteri bruger watt-indstillingen, betyder det, at jo højere watt du kører på, desto mere e-juice bruger coilen ved hvert sug. Det giver dig mulighed for at justere din e-cigaret, hvis du vil have store dampskyer, men det kan også påvirke dine coils. Jo større dampskyer, jo længere restitution skal din coil bruge, før den er klar til næste sug.
Det er lidt hen ad problemet med kæde-vaping, bortset fra, at det sker efter meget færre pust.
Løsningen ville være at reducere din e-cig indstilling, hvis du bemærker, at smagen bliver dårligere og dampen føles tør. Du kan starte med at reducere fra eksempelvis 30 watt til 20 watt. Det ville gøre, at dine coils ikke brænder så hårdt, og vil dermed holde længere. Du vil opnå en bedre smag og damp. Det er vigtigt at finde en balance, som passer til ens sug og foretrukne smag. Du kan nemlig også skrue for langt ned, hvilket vil forårsage en dårlig damp og kan føre til, at du drukner coilen. Dette kan ske, hvis man suger e-juice ind i coilen hurtigere, end coilen kan brænde væsken af.
På de fleste coils finder du en indikator skrevet på siden (det kan være meget småt), hvor der står, hvilke ohm coilen er på, og hvilken watt-indstilling producenten anbefaler.
GEjSER (tidl. SMOKE-IT) anbefaler, at man følger de skrevne anvisninger og altid starter fra den laveste indstilling og skruer stille og roligt op for wattsne indtil den passer perfekt til dit dampforbrug.
5. Brug en e-væske med mere PG end VG
E-væske består af 3-4 ting: PG, VG, aroma og nikotin (hvis det ønskes).
PG er en tyndere væske, som binder smagen rigtig godt. VG er en tykkere væske, der ikke binder smagen så godt - men som til gengæld producerer meget mere damp end PG.
Kort fortalt betyder det, at jo mere PG, der er i væsken, jo tyndere vil væsken være. Den tynde væske giver coilen bedre betingelser for at suge e-juice ind i vægen, og derfor kan man hurtigere tage endnu et sug - selv efter et langt sug. De fleste væsker produceres med 70% PG og 30% VG. Denne blanding regnes for en standard e-juice, som giver de fleste coils de bedste betingelser for både at give meget damp og en god smag, uden at brænde coilen tør. Dette er også den tykkelse som vores Insano dampklar e væske er lavet i som.
Nogle væsker fokuserer mere på dampmængden end på smagen, og derfor produceres disse væsker med mere VG. Dette gør væsken mere tyktflydende, og gør dem bedst egnede til brug på sub-ohm eller dripper-tanke.
E-juice med et højt VG indhold (70% eller højere) kan forårsage problemer, når man bruger standard coils, idét de hurtigt kan brænde tør og dermed give en brændt smag i munden. Så, hvis du jævnligt oplever problemer med en tør, brændt smag, kunne det være, at du skulle kigge på, om det er den rigtige e-væske du bruger til din e-cigarettype.
Sub-ohm-tanke er generelt bygget til at kunne håndtere tykkere væsker med højere VG-indhold.
4. Sørg altid for, at tanken ikke går tom for e-juice
Hvis mængden af e-juice i din tank er lav, kan man med fordel fylde mere e-juice i tanken med det samme, så vægen altid har optimale betingelser. Jo mindre e-juice, jo dårligere betingelser får vægen - med risiko for, at coilen leverer dårligere damp og smag.
Hvis man ikke går og kigger på tanken konstant, oplever man den reducerede e-juice mængde ved, at e-cigaretten giver mindre damp og smagen forringes. Hvis man kommer til at dampe den helt tør, vil den omtalte brændte smag komme frem, og du vil være nødt til at udskifte coilen med en ny og frisk.
6. Prøv en e-juice med mindre aroma
Selvblander- og premium-e-væsker indeholder som regel betydeligt mere aroma end standardvæsker. Aromaen har en skyggeside, da aroma kan karamellisere og klistre på coilen. Det nedsætter coilens ydeevne og kan resultere i dårligere damp samt smag.
Der er mange forskellige e-juice, der er tilbøjelige til at karamellisere spolerne. Kaffesmage og tunge, dessertinspirerede, e-væsker er almindelige syndere. Generelt kan man sige, at mørkere farvet e-juice er mere tilbøjelig til at påvirke dine væger og spoler end klarere e-juice.
Skulle du have en coil, som er blevet karameliseret, kan du forsøge at redde den ved at rense den med lunkent vand eller lægge den i blød i alkohol (klar, stærk og drikkeligt - eksempelvis vodka - ikke sprit). Hvis du vælger at rense den med alkohol, skal du lade den ligge i 24 timer, så fedtet opløses, og derefter skylle den under lunkent vand og lade den tørre før brug. Metoden gør ikke din gamle coil helt ny og i topform. Coilen vil kunne give damp igen, men det bedste ville være at skifte til en ny coil.
7. Vælg batteri og tank med temperaturkontrol
Temperaturkontrol (TC - temperature control) vaping kan være en løsning på problemet med de brændte væger. Ved at skifte over til et batteri og tank som kan køre med temperaturkontrol, vil du kunne give dine coils et længere liv. Fordelene ved temperaturkontrol er, at coilen ikke tvinges op over den indstillede temperatur. Det gør, at hvis man sætter indstillingen på eksempelvis 220 grader, varmes coilen op til de angivne grader og derefter afbryder batteriet automatisk. Når coilen er faldet til eksempelvis 215 grader, vil batteriet aktiveres igen. Derfor vil coilens temperatur aldrig kommer højere op end de 220 grader.
Du kan stadig komme til at brænde dine væger af, selv med temperaturkontrol, men det er betydeligt sværere at komme til at ødelægge sine coils.